Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

24 October 2012

Satu Perjalanan #27 versi Perjalanan Saya dan Dia


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Sebenarnya hajat hati awal nak buat cerpen dari Perjalanan kisah saya dan Pakcik Imam. Tapi feel nak buat cerpen dah lama tak datang, kang kalau buat jugak takde jiwa tak best pulak nak membaca nya =.= dan demi membayar janji saya pada adik Noraim mushuk2 saya tue saya hadirkan la entry nie untuk dia. Adik akak dah bayar nie ;P ok bagi yang belum tau, tunang saya seorang blogger, saya sedar kewujudan dia lepas dia ping entry kat KBU.

Saya mula sedar kewujudan dia bila dia selalu sangat suka ngusik kawan-kawan kat KBU tue. Sesape yang kenal nama Nadzri mesti tau macam mana perangai suka mengusik tunang saya tue. Pertama kali ke entry dia, entry pasal dia homesick nak balik Penang. Masa tue dia keja kat KL. Memandangkan saya pun jenis selalu terkena penyakit homesick kire dia macam jumpa geng la. Hihihi. Dari situ saya selalu pegi belog dia.

Satu entry Tak bisa memilihmu. Saya drop komen kat situ. Kira macam puisi tue tuju ke saya dan saya membalasnya. Pangai ntah pape je kan. Hihihi.. sampai satu satu saat saya dengan dia buat poem berantai. Tajuk dari dia “makcik tatau nama” dan saya “kerana kau aku jadi minah jiwang” poem yang berkisahkan dunia khalayan kami berdua. Kalau nak baca sila ke sini. Itu episode terakhir dari dia dan saya. Ada banyak link yang saya tinggalkan kat situ. Link poem berantai kami.

Dari poem tue adik badik KBU selalu usik kami berdua. Konon mengskandalkan kami la. Padahal kitorang takde pape pun. Dorg memang suka seksaited lebih (kang mesti ada yang tuju tin nie) :p Selalunya kitorang sembang dekat pesbuk, private message. Bertukar number masa nak gath KBU kat Tanjung Asam. Bulan March 2011. Kat situ la baru pestime saya tengok muka dia. Eh kenapa jantung macam degup lain macam je saya tanya kat diri sendiri. Mungkin sebab masa tue pestime jumpa kawan-kawan maya. Kan sebelum nie tak pernah jumpa lagi kawan-kawan maya nie kan. Selalu sembang kat muka buku jer.

Bila dah balik dari gath jadi makin rapat berkawan. Yela hati kan Allah yang pegang kuncinya. Kitorang rasa kitorang dah bukan macam dalam fasa berkawan. Eh ada yang tak kena ke? Tanya kat diri memasing. Dalam awal bulan April 2011, bila dia mula tanya saya “betol tak kalau Nadh kata Ira dah mula ada hati kat Nadh” hanya dia sorang je yang panggil saya dengan nama Ira sampai sekarang. Bila orang lelaki tanya macam tue haruslah saya yang gegel nie ada perasaan malu nak jawab kan. Hihihi. Bila dia tanya macam tue saya pun tanya la diri sendiri. Betol ke saya ada perasaan kat dia. Jawapannya jeng jeng jeng. Tunggu la, baca la sampai habis :p

Bila hati dah mula ada perasaan cinta rindu pada yang bukan hak, kan tak bagus tue. Dalam bulan April dia tanya saya macam mana kalau dia nak jadikan saya yang halal untuk dia. Saya terkedu tak mampu nak kata apa. Hanya yang boleh saya kata. Izinkan saya istikharah mohon petunjuk Allah dulu. Sebab dulu saya pernah tersalah buat keputusan. Dulu saya bertunang tanpa memohon pandangan dari Ilahi jadi sekarang saya tak nak membelakangkan Dia lagi. Tunang saya setuju, saya kata selagi saya tak dapat jawapan selagi tue dia takkan dapat jawapan dari saya. Dia kata Ya. Dalam masa yang sama dia mesej mama saya mintak izin nak berkawan dengan saya. Tau tak masa tue dia ngorat mama saya, sebab dia tau saya nie anak manja mama. Alaa macam besa la orang kata, nak ngorat anak kena ngorat mama nya dulu ;) bukan je dia berpeluh mesej mama saya, mama saya pun nebes nak reply msej. Mama kata “ape mama nak balas, panjang ke mama balas nie ek?” hahahaha kalut la mama nie :p 11 April 2011 dia kata kat saya dia dah mula kumpul duit, mungkin hujung tahun 2011 kitorang bertunang.. aishh nebes kemain saya nie masa tue hihihi.

Saya ambik masa yang lama beristikharah. Saya pernah cerita dalam entry nie. Heyy jangan suruh saya ulang cerita lagi. Pi baca entry tue, jangan malas!! :p Alhamdulilah lepas je saya dapat petunjuk dari istikharah saya, saya kata saya terima dia sebab jawapan yang saya dapat adalah dia. Petunjuk bukan datang hanya dalam mimpi. tapi kadang Allah jawab dalam pelbagai bentuk, juga Allah hadirkan ketenangan dalam kita membuat keputusan menerima petunjuk.  Saya rasa dalam bulan Julai tak silap baru saya betol yakin sebulat bujurnya keputusan saya nak bersuamikan dia.

Oh lupa nak cerita. 23 April 2011 pestime saya jumpa Mama Pakcik Imam saya. Hari dimana saya pick up dia sebab KBU ada farewell perpisahan Onie, Tatia dan Erika. Mereka 3 orang adik yang dah habis study kat Poli Penang. Sebelum tue dia suruh jemput dia kat umah mama dia kat Seberang Jaya tue. Ade ke patut saya yang pemalu lagi ayu nie disuruh ambik anak teruna orang kat umah uishhh nebes achik tau :p tapi sebenarnya itu cara dia nak kenalkan saya dengan family dia. Ok memang hari tue saya kenal dengan semua family dia. Alhamdulilah segalanya dipermudah. Sahabat saya Mastora yang teman masa tue. Cakap dengan Mas, adehhh saya sakit perot la awak, jantung jalan laju-laju nie. Hihihihi :p terima kasih Mas jadi sahabat saya yang sangat menyimpan rahsia. sampai dia takut nak masuk KBU sebab takut terpecah rahsia saya yang sangat banyak dan lama dia simpan tue. yela bebudak KBU kadang suka korek rahsia kat dia hihihi. saya terharu dengan kesetiaan awak Mas. terima kasih *big hug ;)

bila saya dah dapat jawapan dalam istikharah saya kitorang decide nak tunang ujung tahun 2011. Yela kami tak nak berkawan dalam tempoh yang lama. Banyak benda yang kena pelihara sebelum ikatan menjadi halal. Dalam tempoh beberapa bulan sebelum bertunang Alhamdulilah perhubungan kami masa tue takde istilah couple kami kawan macam biasa. Sama macam saya kawan dengan Kay_Are dan sama macam dia kawan dengan Iffah. Ok saja petik nama dua orang tue hihihihi :p bulan November 2011 pestime dia jumpa keluarga saya, masa tue raya haji. Satu keluarga dia ada sekali sebab family kami tak pernah bertentang mata. Dari situlah baru buat keputusan nak tunangkan kami bulan Disember 2011 nanti.

Setiap hubungan mesti akan diuji Allah kan. Macam tue jugak kami. Hujung bulan November kami ada krisis yang sampai membuatkan kami hampir tak jadi bertunang. Tapi saya yakin bila persoalan jodoh dah dijawab Allah saya yakin dengan jawapanNya, dan jugak saya yakin yang Allah tue dah tetapkan apa yang terbaik untuk kami berdua. Saya yakin dengan segala aturanNya. Maka seluruh kepercayaan saya sandarkan pada Dia Yang Maha Kuasa Maha Mengetahui. Alhamdulilah takde la saya serabut sampai nak kuar post pesbuk “titew nak bunoh diriewwww” :p Alhamdulilah awal bulan Disember segalanya selesai. Dan kami decide 25 Disember 2011 majlis pertunangan kami.



25 Disember 2011 saya dan Nadzri ditunangkan. Eh baru sebut nama dia ek? Hihi :p Alhamdulilah segalanya dipermudah Allah. Kami memang decide tak nak bagitau sesape yang kitorang dah bertunang. Memang ikut islam pertunangan patut didiamkan kan. Ada la kawan-kawan yang teka-teka betul ke kami dah tunang. Tapi ada jugak kawan-kawan rapat yang tau hari tue saya bertunang. Disebabkan teknologi yang canggih skang nie. Nak dijadikan cerita sepupu tunang saya berkawan dengan salah sorang ahli KBU, Syukri Rosle. Sepupu tunang saya sent gambar cincin tersarung dijari manis saya ke Syukri. Dalam gambar tue takde gambar tunang saya tapi ada gambar adik dia, Nadzli. Dari situ la baru diorang dapat bukti yang kitorang dah bertunang.

Sebenarnya bukan bajet retis ke ape nak sorok status tue tapi sebab perjalanan kami jauh lagi. Kita tatau apa akan jadi masa akan datangnya. Boleh dikatakan 50% kawan-kawan saya dan dia adalah orang yang sama. Andai kata Allah tak mengizinkan mesti malu nanti kan. Jadi sebab mengikut syariat dan demi menjaga segalanya kami sorokkan status kami. Maaf bagi ada yang terasa dengan apa yang kami buat. tapi bagi ada yang perasan saya pernah update status saya “engaged” atas sebab tertentu yang terpaksa saya simpan sendiri. Lepas “hal” tue selesai baru saya hide kan status saya. Cuma skang je baru saya publish kan balik lepas event jemputan walimah di create. Eh macam panjang je kan cite pasal status nie =.=

Dalam bulan March atau April saya tak ingat sangat baru kitorang tetapkan tarikh pernikahan saya dan dia. Selesai berbincang itu ini, semak calendar tengok cuti umum bulan mana yang banyak. Akhirnya kitorang decide pilih bulan November 2012. Alhamdulilah segala urusan persiapan walimah berjalan lancar dan dipermudah Allah. Nak kata serabut sangat tue tak sebab kami berdua jenis tak suka beratkan kepala dengan benda yang tak sepatutnya.

Dan hari nie, saya dan dia sedang bersedia memperkemas diri menunggu hari ijab dan Kabul kami pada 10.11.12 nanti insyaAllah. Walimah kami pada 11 November 2012 insyaAllah. Jemput hadir ye semua. Terima kasih pada yang sudi mendoakan kami berdua. Dan doakan agar perjalanan kami dipermudah selepas berumah tangga nanti untuk menuju ke syurga Ilahi, insyaAllah.

Untuk si dia bakal suami saya,

Terima kasih kerana menerima pilihan yang Allah pilihkan untuk awak. Terima kasih menerima diri saya seadanya. Terima kasih jugak menerima keluarga saya seadanya. tak banyak yang mampu saya janji, cuma saya hanya akan berusaha untuk menjadi yang terbaik untuk Dia yang diatas, insyaAllah bila dah jadi yang terbaik untuk Dia pasti dipermudahkanNya dan diingatkanNya saya untuk menjadi yang terbaik untuk awak jugak keluarga kita nanti. insyaAllah


#muntah tak baca panjang2 nie? hihihihi :p

35 comments:

Zai Zamree said...

yg leh agak kiera n nadh ada apa2 ms majlis dgn anak yatim kt Perlis tu...

Sm la...k.zai tunang pon x rmai yg tau...just post kt blog...kwn2 keja rmai xtau psai blog.sapa baca depa tau la...

Tahniah...moga segalanya berjalan dgn lancar...Amin :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Semoga di mudahkan urusan 11.11 nanti.. Tahniah yea :-)

Mummy LiYzA ^^, said...

hee..tahniah~11/11 jgk eh..special btol tarikh nih..kad kira dah smpai~TQ ^_^

Anonymous said...

tahnaih... moga dipermudahkan semuanyer ye dear

Jna marcello said...

wahh cantik tarikh 11.11 ;) semoga semua nye berjln dgn lancar kiera ;D *hapy for you -OVer TAK?

Ain Norainsyah said...

sweetnye akak...:D

Ain Norainsyah said...

sweetnye akak...:D

cheryna zamrinor said...

Saya gembira bila kawan2 menemui cinta, tak pedulilah walau orang kata itu cinta manusia.

Sbb bukan semua manusia bertuah. Ada yang terpaksa melalui pelbagai dugaan dan kegagalan (mungkin anda juga, wahai sayang), ada juga mati tanpa ada cinta manusia selain ibu bapa.

Tp saya kagum sebab awak masih meletakkan Tuhan dan ibu bapa di depan cinta terhadap si dia.

Itu yang penting. Syurga kita yang disitu dulu harus disentuh sebelum kita hidu syurga yang lain pula.

Tahniah:)

p/s: kesedihan yg sepatutnya kegembiraan. terima kasih sebab memahami saya. Nanti lah kita cerita yg itu ok:)

OKje said...

He..he..terbongkar sudah kisah cinta Kiera Sakura he...he...

aku HaniAsyira said...

wahhh.. sonok baca.. moga semua nya bagus dan diberkati ei.. bukan untuk sekarang tp untuk selamanya

Pakcu Sofi said...

Tahniah... semoga berkekalan selamanya :)

Unknown said...

alhamdulillah... nie entry paling di tunggu2 nie.. nanti lynn pm alamat ok. tahniah! moga sampai syurga. ^_^

bulat said...

alhamdulilah semoga kekal sehingga anak cucu :)

Sweetmango said...

waaa... tahniah.. pandai simpan eh.. tapi still dapat detect walaupon tuan badan tak mengaku ngeee...

kad dah sampai.. tq antar tapi maaf nora tak boleh pi.. hhuhuhu.. moga semuanya berjalan lancar,,, nora doakan dari jauh jer.. :)

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

how sweet..hehe..

OKje said...

Kiera... bermaknalah cuti nikan Kiera... boleh jumpa tunang...he..he..

Sunah Sakura said...

nak nanges baca part akhir sekali... T_T

نورعيم said...

akak! hari ni jugak sy nak kawen. haha. igt tau janji tlg carikan tu. muahahaha.

ok, sweet kot cerita akak. takde la compllicated sgt. hee. betul tu, seeloknya pertunangan tu dirahsiakan. respect pendirian akak :)

panjangnya perjalanan tu. insyAllah Allah akan permudahkan jalan akak dgn bakal abg ipar tu. hihi.

vendoline said...

hye blogger
kunjungan malam aya
SELaMAT HARI RAYA AIDILADHA
---------------------------
tahniah sgt2.hehehehe pilih yg terbaik....amin..moga bhgia

Unknown said...

waaa, berjumpa cinta di blog rupenya, sweet, hihi semoga di panjangkan usia perkahwinan sampai ke ank cucu cicit

Unknown said...

wahhh kenal kat group ping entry ker? hehe

salam aidiladha :)

LaDy_aFieFa said...

tahniah kak kira and pakcik iman hee
semoga dipermudahkan semuanya =)

CikUna said...

So sweet both of you kiera...
Congratz... semoga berkekalan hingga ke syurga... Amin..

** time walimah kiera tu una ada final tournament untuk olahraga... fuuhhh..sorry =(

CucuTokMat said...

tahniah kak kiera dan abg nadzri. walaupun kita tak pernah rapat tp sy doakan kak kiera and abg nadz bahagia sentiasa. btw, sy boleh nmpak k anda berdua sedang ehem2. heheheh. :)) selamat berbahagia hingga ke anak cucu !! :)

nursuriani said...

OWHHH gitu kisahnyaaa! boleh buku kan neh! huhuhu. cik kira, huhuhu selamat berbahagia yer :) semoga kekal ke akhir hayat :) taw! opss. selamat hari rayaaa!!!

Yanty Lee said...

so sweet. doakan hubungan kira n nad berkekalan.amin

Unknown said...

dapat gak bace sampai habes..
siap bace link2 awk bg tuh..

sungguh indah cerita cinta awk..

saya nages tauuu..

sob sob sob..

aDisH.sHidA said...

alhamdulillah semua nya dipermudahkan..

juju said...

alhamdulillah..congrats kiera...

seronok baca kisah kiera..bermacam-macam cara Allah SWT nak temukan kita dengan jodoh kita tu kan..so sweet..ehhe....semoga berbahagia hingga ke anak cucu..aamiin... =)

kay_are said...

lagi panjang lagi aku suka bace.. sweet gile cite ko ni weh.. seronok aku bace.. confirm ko senyum2 konon malu mase taip entri ni kan.. ape pun, tak lame dah tu.. semoga dipermudahkan.. amin

sampai dah kad ko akhirnye.. thanx!

نورعيم said...

akak! mane hilang ni. cepatan update belog ni. heee.

erika rain said...

tahniah kak kira. kami memang dah tau lama dah :P

semoga pernikahan akak nanti diberkati oleh-NYA. Aminnn Ya Rabbal Alamin.. :)

tupperware_merah said...

aku baru komen rini. pdhl last week dah bace. kahkah!!

errr, semoga semuanya dipermudahkan ye sahabat. jmpe masa nikah nanti. tak sabo ni!! weeeee :')

fRaMe+LenSeS said...

Wahhhhhhhhhhhhhh. Pnjgnya lah entry awak ni. Sonok noh. Bjmpa n akhrny mlgkh ke alam baru. Sy doakn y tbaik,

Jaga ALLAH n Dia pasti jaga kamu n enchik suami. ;)

Unknown said...

uniknya kisah cinta kamu sis kiera...boleh lak kenal melalui blog ye.tp,ni la g di katakan jodoh.slalu percaya dengan ketentuan Allah.dan yakin,setiap pemberian Dia adalah himkah g ternilai untuk future kita.anyway,tahniah sis..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...