Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

18 October 2012

Satu Perjalanan #26 : Perasaan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

kalau ikutkan kurang dari sebulan tarikh akad nikah saya dan Pakcik Imam. atau lebih tepat lagi 20 hari. soklan yang selalu ditanya ke saya, macam mana persiapan.Alhamdulilah so far semuanya berjalan lancar cuma tinggal goodies je yang kena saya sediakan. barang-barang nak masak masa kenduri mama dengan papa beli nanti. rasa bersalah sangat bila terpaksa lepaskan semua urusan tue ke mama papa. saya kat alor setar memang sangat jarang balik, segalanya saya sediakan kat sini dan bawak balik ipoh. nak balik pun kena fikir kos lagi. adoiiii mama kata takpe mana yang dia tak mampu buat nanti dia tunggu saya balik uruskan. dan saya tau keluarga yang disebelah Penang pun sibuk uruskan segalanya. sebab tue saya rasa bersalah sebab saya takde kat sana tuk membantu apa yang perlu. 

apa yang saya perhati dan lalui dalam tempoh yang makin dekat dengan tarikh akad. perasaan masing-masing cepat terluka. kalau tak saya yang kecik hati dengan dia. dia yang kecik hati dengan saya. darah masing-masing panas waktu nie. kalau tak salah sorang yang mengalah dan cuba selesaikan masalah tue takut nanti melarat sampai lagi teruk. pesan Kak Elly, opismate saya. bila dah dekat tarikh nak nikah nie memang banyak ujian dan dugaan, banyak-banyak bersabar. Alhamdulilah kami berdua masih mampu bersabar dan selesaikan masalah dengan baik. 

bila ada anak Adam yang melafazkan ijab dan kabul maka menangis lah syaitan kerana satu pasangan telah terselamat dari hasutan dia. sebab itulah kot lagi nak dekat dengan akad lagi 'rajin' dia buat kerja sebab nak rosakkan niat kita untuk menyempurnakan sebahagian lagi agama. maka bersabarlah wahai saya dan awak semua dalam menyempurnakan sebahagian agama ini. istighfar dan berzikir kalau hati tengah bergelodak dengan perasaan marah. ambik wudhuk dan diamkan diri sebentar. jangan disimbah minyak ke api walaupun hanya setitik minyak. selamat meningkatkan kesabaran, tak rugi pun kalau belajar bersabar. banyak ibrah (pengajaran) yang saya dan awak semua peroleh dari usaha itu. ;)


25 comments:

Unknown said...

Sabar yer no, syaitan memang tidak akan senang duduk kalau anak adam nak bina masjid. :D

Unknown said...

erm senstif betei la ni ye

meh kite bg havoc lg hahaha

Unknown said...

erm senstif betei la ni ye

meh kite bg havoc lg hahaha

Unknown said...

erm senstif betei la ni ye

meh kite bg havoc lg hahaha

Ain Norainsyah said...

untunglah dah nak kawin... taniah ye kak. :)

juicy X said...

seminggu lg nak nikah kami mintak putus tunang.haaaa ujian tuh!

cheryna zamrinor said...

Itu yang ramai orang kata, jangan selalu jumpa. Tapi nak tak jumpa macam mana, mestilah jumpa. Nak pergi kursus sama, nak beli barang, nak kena isi borang ke pejabat agama, nak bincang aturcara.

Kesian awak. Kalau saya ini kartun Ghostbusters...saya dah tembak setan2 semua tu.

Jgn putus asa, tabahkan hati. Saya di belakang menyupport anda ye:)

Mrs. Abi said...

kiera debar tak....hehehhe...mmg waktu dekat ni akan serabut...sbb semua benda nk kena handle... so rileks k.... jgn kalut.... awin doakan yg terbaik utk kamu bdua...

Zai Zamree said...

Ya btl...lg dkt nk knduri asik gdh ja...

bl tau suami nk dtg umah ms tu cpt2 k.zai siap kuar umah xmo bg btembung or jumpa...

Berdiam diri adalah lbh baik...

aku HaniAsyira said...

setan nak kacu tuh.. shhhhhhh... sebok je ko syaitan..

OKje said...

Kiera...saja lah tu majuk2..... nak suruh pasangan dia pujuk... he..he.. Apa pun bersabar aje le ..... tok sah dilayan ... nanti dia hilang sendiri he..he..

nursuriani said...

goodies tuh kita nak ada nama kita sue pelik yang kiut! :P hehehehe

inche hlovate said...

kena amik ni sebgai pengajaran

TiranaAduka said...

salam.

Tirana aduka doakn semoga semuanya berjalan dgn lancar,biasalah tu..semakin dkt dgn tarikh banyak hal2 , 20Hari lg sejap je tu..

Belajar asam garam brumah tangga yg bkal di bina..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sabar yea.. insyallah semoga di mudahkan urusan nanti. memang dah dekat-dekat ni bayak sikt dugaan dia. banyak-banyak ingat kat Allah.

Hafizin Jamil said...

semoga semuanya berjalan lancar kak.. syaitan tu biasala.. sampai nak ijab kabul pun dia masih hasut lagi..sampai titisan terakhir..bersabar adalah jalan yang terbaik

cik nana said...

semoga dipermudahkan segala urusan ye. Insyallah sama2 lah kita berdoa..lagi2 tgh darah manis camni..

kay_are said...

banyak2 sabar.. ko tu dah r panas baran =P <-- nampak macam ngah tuang gasolin kan? Ape pun semoga dipermudahkan urusan tu ye.. tak lame dah tu.. insyaAllah =)

Jna marcello said...

iskk awk yg nk kawen kita laa berbunga0bunga tggu tarikh tu BOLE? hehehe tapi btul tu kuat kan iman okay tabah menghadapi dugaan klau bole bende kecik jgn dibesarkan (mcm hebat je nasihat kt org) hehehe

OKje said...

ni mesti gi fitting baju kawen ni..he..he...lama tak on9

Unknown said...

setan time kita nak kawen , time tu die akan berjanji nak runtuhkan masjid yg kita bina, sebab die suke anak adam ni bercerai berai ,

pepun selalu sgt terjadi time nak kawen , kita ade perasaan gelisah ..


#sedih kawan putus tunang sekarang nih ..

نورعيم said...

ade berdebar debar tak kak? kihkih.

OKje said...

Saja singgah sat....oh tengah sebok eh...bungkus door gift

Orkid Edyliyne said...

hmm... kakak OE pun asyik bergaduh je dengan Encik Tunang die dan ibu OE pun asyik pesan benda yang same je dekat die...
OE yang tak ada apa2 pengalaman nie, dengar je. insyaAllah boleh buat bekalan untuk hari akan datang. hehe
^^

vendoline said...

jom kawin. bg setan nanes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...