Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

31 March 2014

Doa Yang Tidak Makbul

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

masih berkisahkan PJJ. balik kampung aritu ada la cerita kat mama saya si kecik tue khamis lepas tak berapa nak seronok duduk dalam kereta sementara kami berdua travel ke penang. dari sungai petani dia dah mula buat perangai tak selesa. merengek dan menangis sepuasnya hati dia. mungkin terlampau mengantok tapi dilawannya mata bila saya berhenti di hentian memujuk dia. 

bertambah sedih la hati seorang mama bilamana tau keadaan anak perempuan dengan cucu lelakinya tue. saya cuma boleh pujuk dengan ayat yang sama "mama doakan la untuk ya, doa mama kan senjata terkuat yang ya ada" kata mama "Allah tak makbulkan doa mama lagi". sayu sebenarnya hati saya mendengar. saya tau disudut hati seorang mama, dia nak yang terbaik untuk anaknya. tak nak tengok anak menantu dengan cucu PJJ lagi. tapi kata-kata nie saya pujuk mama dan lebih pada memujuk diri saya sendiri. 

"Bila kamu berdoa, memohon sesuatu dari Ilahi. Sekiranya cepat Dia tunaikan permintaanmu, bermakna Dia sayangkan kamu. Sekiranya lambat, Dia ingin mengujimu. Sekiranya Dia tidak makbulkan doamu, bererti Dia punya perancangannya yang lebih baik, lebih hebat buat kamu. Siapa lagi yang lebih tau apa yang terbaik untuk kamu, kalau bukan penciptamu sendiri?"

ya!! itulah kekuatan saya. saya yakin, 100 peratus yakin Dia Yang Maha Pengasih punya perancangan yang terbaik buat saya, buat keluarga kecil saya. saya yakin ujian kecil yang diberi pada saya tak lain hanya untuk ajar supaya saya jadi kuat. jadi kuat supaya nanti bila diuji dengan yang lebih dasyat saya mampu hadapinya. setiap yang terjadi punya hikmah yang bukan sekarang saya akan nampak. tapi satu hari nanti yang akan terkeluar dari bibir saya. "inilah hikmahnya kenapa Allah uji saya hari tue". terima kasih Allah yang menjadikan saya kuat dan sumber kekuatan pada insan yang bergelar suami dan anak saya.

si kecik tue. dah mula pandai membeli hati abi, dah mula pandai motivate abi supaya jadi lebih kuat berusaha untuk kami tak pjj lagi. malam tadi. bila saya ke kanan abi, dia pulak menghimpit di kiri abi. abi jadi daging burger kat tengah yang tak boleh bergerak ke mana pun. saya tau hati abi makin sayu dan makin kuat untuk kami sekeluarga. 

si kecik, kekuatan Ummi Abi
 

8 comments:

:: idzwa :: said...

alahaiiii comel nyer :)

insya Allah..menunggu lebih lama kenikmatan lebih bererti nanti..
bersabar lagi ye..

Z@i Z@mR33 said...

Insyaallah...moga kalian dpt mjadi kuarga yg normal kelak.xde PJJ lg

Fiza Rahman said...

Touching baca. Smoga impian menjadi kenyataan. Berdoa...dan terus berdoa ☺

aizamia3 said...

sambil BW terjumpa blog ni.. tak perasankan 'Frame and Lenses' tu... ;)
memula tengok baby tu.. eh macam kenallah dak uwais.. oh!Rupa-rupanya orang sama..
Moga urusan dipermudahkan hendakNYA..

Qaseh Wee said...

pjj tu mengajar kita untuk lebih menghargai dan menyayangi ...

Kesuma Angsana said...

doakan yg terbaik ajelah !

QasehnyaRania said...

in shaa Allah Allah Maha Mengetahui
sbgai hambaNya teruskan berdoa

MR & MRS MAKMUM said...

Allah syg pd org2 yg sabar ~

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...