Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

20 March 2014

Ummi Kawal Anak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

ape? sejak bila ummi jadi queen control nie? hewhewhew. takde lah. last week suami ada la cerita MIL kata saya terlalu mengepung anak. maksudnya saya tak biarkan dia lepas bermain seorang diri. bila dia nanges saya angkat. bila nampak dia tak selesa saya ambik letak atas riba. nampak seperti saya terlalu manjakan anak. MIL dah biasa mengasuh bebudak kecik, mungkin cara mama dengan cara saya banyakkkk sangat beza kot itu yang MIL tegur.

saya senyum je dan terima setiap teguran. MIL lebih dulu makan garam dari saya, jadinya pasti dia lebih pakar dalam bab mendidik anak dari kecik nie. niatnya baik, mungkin tak nak anak terlalu manja dan tak boleh berdikari sendiri nanti. saya akui saya manjakan anak dan anak mata saya kawal tiap geri pergerakan dia. semua tue bersebab. sebab yang utama saya tak sanggup nak berjawab dengan Allah kalau-kalau terjadi apa-apa yang mudarat pada Fateh Uwais bila saya terlalu biarkan dia, anak tue amanah Allah. 

saya akui bila Fateh Uwais dah mula nangis saya terus angkat dan pujuk dia. saya memang tak suka biarkan dia menangis dan berhenti sendiri. sebab saya takmau dia fikir menangis adalah cara yang paling terbaik untuk tarik perhatian ummi abi. saya takmau dia mulakan fikiran dia dari kecik "buat hal untuk dapat perhatian" itu sebab utama saya selalu pujuk dan terangkan hal sebenar kenapa itu dan kenapa ini. saya tau walaupun dia masih baby tapi dia dah mula faham setiap hal yang jadi kat sekeliling dia. 

kenapa saya terlalu kawal pergerakan Fateh Uwais? sebab kat rumah MIL ada anak ngasuh kecik yang baru nak masuk 2 tahun. budak umur 2 tahun akal tak cerdik macam akal kita. bagi dia, pijak tangan adik bukan kesalahan, duduk atas adik jugak bukan satu kesalahan, dalam akal dia, semua tue cara untuk bermain dengan adik. kita yang dah ada akal waras nie la kena kawal supaya tak jadi apa-apa yang mudarat. buatnya patah tangan Fateh Uwais sape yang nak menangis meraung dulu? tapi jangan pulak ingat family mertua saya biarkan adik ngasuh tue 'buat' Fateh Uwais. diorang pun kawal ketat jugak hihi.

bila dekat rumah sewa saya memang biarkan Fateh Uwais main sorang diri, explore tiap apa yang dia nak buat. tapi tetap saya kawal sebab apa? sebab kat dalam bilik ada kipas yang boleh jatuh atas dia. walaupun saya teliti setiap benda yang ada dalam bilik supaya tak mengundang bahaya tapi tetap saya kawal dari jauh.

doa sangat moga dijauhkan anak saya dari pape yang mudarat, sebab itu biarlah saya usaha jaga dia sebaik mungkin, usaha untuk mengelak dari bahaya. satu hari nanti kalau jadi pape pada dia. semua akan tanya "apa dah jadi ummi?" "ummi ralit buat apa sampai anak jadi macam nie?" saya takmau masing-masing menunding jari menyalahkan satu sama lain.

anak itu amanah Allah, amanah Allah yang perlu digalas sebaik mungkin oleh ummi abi. insyaAllah sehabis baik ummi berusaha agar ummi tak ditanya diakhirat besok kiranya ummi lalai dan leka. setiap teguran dan nasihat saya terima. yang baik jadikan teladan yang buruk jadikan sempadan :)

4 Tahap Mendidik Anak Mengikut Sunnah Rasulullah SAW

10 comments:

MR & MRS MAKMUM said...

ayt kasarnya : dh kit ayg penat ngandung penat beranak dh tentu la kena jaga kalo jdi apa2 kita yg terasa lebih..org tak merasa mudah utk brckp..

ayt lembutnya : setiap ibu bapa mahukn yg trbaik utk ank2. org tua mendidik cara org tua. org muda mendidik cara org muda. betul org tua dh byk mkn garam dr kita tp kita jugak ada cara & alasan kita seniri kenapa kita buat mcm tu.

asalkn tu yg trbaik utk ank buat la.insyaAllah uwais akn membesar jd ank yg soleh !!!

Kesuma Angsana said...

itu perkara biasa untuk new mummy..faham sagt .. kerisauan tu tanda sayang pada anak2 kan !

Fiza Rahman said...

Betul tu sis. Klo ada budak lain selain dari anak kita memang kena pantau lah.

juicy X said...

Beza dgn kami...kmi mmg biaq ja dia main sdri.byk kali dh jth tlentang haha.sbb nk bg dia berdikari.tp xdela smpai abaikan anak.biar tp still perhatikan dia.stakat jatuh2 sakit sikit2 tu mmg nak bg dia rasa...beza dgn uwais anak kakak kami,dia manja.tak blh org tinggi suara kt dia haha.umar org mrah pn buat dek ja sbb dia dh besa pasak.

Apa pn kita sbg mak ni tahu la apa yg kita buat kan?

:: idzwa :: said...

kiter nak terbaik utk anak kiter kan maka kiter jugak la yg mencorakkan nyer :)

Mummy LiYzA ^^, said...

Hehee..sume ibu pon nak yg terbaek kan utk anak2..kmi pon ada pangai 'kawal' tuh jgk..bkn over manjakan depa sgt cuma kita nk treat depa dgn hati2 sbb depa still bby bawah setahun..bknnya kawal smpai nk watpa apa pon xbleh..bhati2 jaga ja~iman skang dh stahun lbih Alhamdulillah dh kurg sket kawal sbb da bleh pkir kalo wat cmnih saket,kalo wat cmtuh nati tejatuh..cuma tem kcik2 jela ibubapa mna pon akn 'kawal' sket..

Lizzie Yasmin said...

Bila perbezaan pendapat nie memang susah. Asalkan kita tahu apa yang terbaik, dan buat terbaik. Sapa jer tak sayang anak kan.

Novelgurl said...

Ibu mana yang tak risau dengan anak kan..huhuhu..

Blogwalking #Jumaat21032014

BUNDA said...

salam ziarah dari bunda....salam petang jumaat...

ewanthology said...

kena ikut sunah Rasulullah tu

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...