Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

17 March 2014

Pengasuh Fateh Uwais

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

entry saya semalam ada saya kata "bila kita redha insyaAllah Allah pasti permudah" mungkin Allah belum permudah saya dengan suami untuk tinggal sekali. tapi Allah banyak mudahkan urusan saya yang bersendirian bersama anak di daerah Alor Setar ini. 

antaranya dalam urusan saya mencari pengasuh pada anak kesayangan kami. Alhamdulilah dalam 30 minit je saya mencari pengasuh dan terus dapat. saya cari pengasuh sebelum cuti bersalin lagi. dalam keadaan perut masih berboyot-boyot. awal-awal dah doa moga Allah murahkan rezeki saya dapat pengasuh yang rumahnya sederet dengan rumah sewa saya. senang nak anto anak pepagi.


Allah tue kan Maha Kuasa, Dia dengar doa saya. sebelum nie Kak Anna, kakak sekerja anto anak dia dekat Kak Mah yang duduk sederet dengan rumah saya nie. bila saya tanya katanya dah ramai sangat anak ngasuh. tapi dia suggest kan Kak Nurul pada saya. Kak Nurul kawan baik dia, mengasuh jugak. Alhamdulilah Kak Nurul sudi terima, ada sorang je yang dia mengasuh masa tue, syukur Allah permudah. selang 7 bijik rumah je dari rumah saya. Fateh Uwais tak sempat panas montot pun dalam car seat dah sampai rumah pengasuh hihihihi.

bersyukur sangat ditemukan dengan Kak Nurul. baik orangnya. puas hati tengok dia jaga khalifah kami. teliti dan bersih. jaga macam jaga anak sendiri. itu yang setiap parents nak dari pengasuh. nak tinggal pun tak susah hati. lagi satu dia mesti suruh saya balik mandi solat dulu baru ambik anak, mungkin kesian ke saya yang sendirian jaga anak kat rumah kot. 

masa Fateh Uwais demam dulu pun dia jalan kaki anto kan nasi ayam ke saya. katanya takut saya tak sempat nak masak pape. dengan anak merap lagi. dia faham. oh terharunya saya. tengok, Allah permudahkan lagi sekali kan? bersyukur sangat. bila Fateh Uwais dah mula makan pun berkali-kali dia ingatkan saya, jangan la bagi nestum. tak elok kandungannya. dan dia tak kisah bila kena panaskan makanan dengan susu yang saya bekalkan setiap hari. "Nikmat tuhanmu yang manakah yang Engkau dustakan?" Allahhurabi. terus saya teringatkan petikan kata dari Al Quran Nur Karim itu.

dan mujur lah Allah gerakkan hati saya nak cari pengasuh awal-awal sebelum cuti bersalin. katanya lepas je saya tanya ramai yang mintak dia mengasuhkan anak diorang. tapi dia tolak. tak berani nak ambik reramai katanya. cukup la Fateh Uwais dan Ixara sahaja. Alhamdulilah Fateh Uwais ditemukan dengan mak yang baik. moga dia tak lupa setiap jasa mak mengasuh dia. walaupun hanya pengasuh.

selalu mama, kakak saya dengan Kak Anna tue pesan. dah jumpa pengasuh yang baik jangan berkira. kalau pergi mana-mana, belikan buah tangan. balik kerja sekali sekala belikan kuih. kalau nak raya bagi la duit mengasuh lebih sikit. dan macam-macam lagi yang seumpamanya. kita nak orang jaga anak kita elok. kita jagalah pulak hati orang tue. insyaAllah mesti semuanya baik-baik aje ;)   

11 comments:

MR & MRS MAKMUM said...

YAYANGGGGGGGGGGGGGGGGGG... !!wINDU !

aDisH.sHidA said...

alhmdlah uwais dapat mak mengasuh yang baik..

betul tu kira...jangan terlalu mengira dengan pengasuh nie..

:: idzwa :: said...

alhamdulillah...semoga terus dipermudahkan semua urusan...suka baca entry ni..sebab semua nyer rezeki fateh uwais..

Kesuma Angsana said...

betul tu, kena kenang budi orng yang baik in shaa Allah semuanya akan dipermudahkan !

Z@i Z@mR33 said...

bl dpt pngasuh yg jg anak kita mcm ank sndiri br rs lega sgt2 nk tggal pi keja.pengasuh Aqil pon sm.baik sgt2 pdhl x pnh knl pon.k.zai konfiden dia jg Aqil sbb dia ngasuh sorang anak cina.Cina kn susah nk bg org Melayu ngasuh

juicy X said...

AlhamdulillAh.....bkn senang nk dpt yg mcm tu

Mek Onie said...

bab mengasuh ni buat onie tertarik... alhamdulillah, 20 tahun mak onie jadi pengasuh. tengok mak pada anak yang umi ngasuh tu semua jenis yang tak berkira,bukan dengan mak je,dengan kita pun dia tak berkira. cuma,bila dapat satu baby (2tahun) ni.. mak dia lain macam sikit, muda lagi pasangan ni.. yang sedih selalu ambik anak lambat, bila suruh umi tegur mak budak tu umi just ckp " biarlah kaklong,anak dia,pandai la dia fikir nak ambik pukul berapa" . Salah satu sikap yang onie salute mak onie. Sabar.

Memang mak onie jadikan anak2 ngasuh ni dah macam anak sendiri,takde dorang jadi sunyi je oh.

Shahada Fauzi said...

amboi si bam2 uwais tu..pose comei lak die..nk ngurat org le tu..hehe..

betoi tu kiera..susah nk dpt pengasuh mcm tu skrg..alhamdulillah dipertemukan si uwais dgn pengasuh yg baik cmtu..

Piqah Bagus said...

omey ah uwais :D

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. DPt pengasuh yg baik mcm ni.

QasehnyaRania said...

alhamdulillah uwais dpt pengasuh yg memahami dan baik hati.

betul tu.

cntik pic ni. pandai uwais posing. boleh cuci masuk frame besar ni

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...