Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

24 March 2014

Kek Karamel Coklat Moist

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

weekend lepas masa balik ipoh mama ada mintakkan saya screenshot resepi kek karamel yang dia jumpa kat pesbuk. kek karamel antara fevret mama la jugak. selalunya buat kek karamel pandan oren je. sebab pandan oren papa makan la, kalau coklat dia tak berapa nak lalu sangat. tapi tak pakai pun resepi yang mama SS tue haaa

ermm dalam hati kata nie mesti mama teringin nak makan. takpe la saya buatkan, demi untuk mama tersayang. teringat yang Kak Sunah pun pernah buat kek nie dulu terus lelaju bukak pesbuk dia, cari balik gambo tue. jumpa resepi kat link nie. mintak halal resepi ye sis, and tenkiu kak sunah yang share resepi. tapi saya derhaka sikit resepinya sebab tak cukup bahan hihihi.tapi sebelum nak buat kek karamel, buatkan kek pandan untuk papa dulu, karang bisingnya buat kek tapi dia tak boleh nak makan. kita ambik hati dulu, sebab nanti bil letrik papa yang bayar hikhikhik :p


RESEPI KEK KARAMEL COKLAT MOIST :-

Karamel ::

2 sudu besar gula pasir 

- masak atas api. cairkan gula pasir dalam loyang 8x8, ratakan gula ke seluruh permukaan loyang. dah siap biarkan seketika.

Puding Karamel ::

1 cawan susu cair
3/4 cawan susu pekat manis
1 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telur
2 biji telur (putih + kuning)

- kacau semua bahan-bahan kat atas perlahan-lahan, jangan sampai berbuih. guna whisk supaya bahan mudah larut dan sebati.

- tapis bahan dan tuang atas karamel yang dalam loyang tadi.

bakar puding karamel menggunakan kaedah steam bake pada suhu 180C  selama 15 minit. sementara tue siapkan kek coklat moist pulak.

.......

Bahan A ::

1 cawan serbuk koko
1 cawan susu segar atau susu cair
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak

- satukan semua bahan dalam periuk, masak atas api. kacau perlahan-lahan guna whisk agar bahan mudah larut dan sebati. guna api perlahan. bila semua bahan dah larut. tutup api dan biar dia rehat sekejap.

Bahan B ::

3/4cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
*semua bahan di atas di ayak

itu resepi yang asal. tapi sebab saya malas nak ayak tepung. beli je tepung kek. senang. hihihi. kalau pakai tepung kek tak perlu masuk soda bikarbonat dan baking powder.

Bahan C ::

4 biji telur

- kalau rajin boleh pukul dengan whisk kalau tak rajin macam saya guna blender je.

.......

- satukan Bahan B dan Bahan C ke dalam Bahan A secara selang seli dan gaul dengan whisk sampai sebati.

- tuang adunan dalam loyang karamel yang dah siap bakar tadi.

- bakar menggunakan kaedah steam bake pada suhu 180C selama sejam atau sehingga masak. suhu bergantung pada oven masing-masing.

- dah masak sejukkan kek. biar kek merenggang sendiri dari loyang. dah renggang terbalikkan dan simpan dalam peti sejuk. makan time sejuk lebih lazattttt

** kaedah steam bake :: tuang air dalam tray oven dan letakkan loyang kek kita atas tray oven tersebut.
 .......

Alhamdulilah kek karamel coklat moist memenuhi selera kami sekeluarga. sebenarnya dah jatuh cinta pada kek karamel coklat moist. bagi saya yang ini lebih sedappppp dari kek karamel yang biasa buat tue. sendiri buat sendiri puji, hikhikhik :p
 

9 comments:

MR & MRS MAKMUM said...

uwaaaa...teringin !!

eimah siti said...

thanks for the recipe...nanti nak buat la....hee...

Z@i Z@mR33 said...

amboi...tebainya karamel dia

juicy X said...

Nampak sedap hoiiiiii arghhh kmi x suka la buat kek ni! renyah betoi

Kesuma Angsana said...

sedap ni, nk bagi kat Angah suh dier buat pulak tq yer !

aDisH.sHidA said...

ntah bila nak wat nie..resepi amik lama dah..huhu

aTieYusof Family said...

waduhhhh... terliurrr... nampak sgt sedap tau sis... dahlah peberet ni...hihi

QasehnyaRania said...

nampak pon tahu sedap
tak pernah buat lagi.
thanks

Nida Husnan said...

Bole pinjam resepi nak cuba, sedapnyee...

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...