Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

31 March 2015

PJJ ke PDM

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Perkahwinan Jarak Jauh ke Percintaan Depan Mata. Alhamdulilah Alhamdulilah Alhamdulilah syukur akhirnya Allah makbulkan doa kami dan doa semua yang pernah mendoakan kami sekeluarga. akhirnya abi pulang ke pangkuan kami, cewahhhhhh hahahahaha :p




suami dah resign dekat kilang lama dia, kat penang sana. dan ambik keputusan untuk tinggal dengan kami berdua dekat sini. Alor Setar Kedah. walaupun ikutkan jarak penang-alor setar tu sejam lebih tapi mampu ke oii nak berulang hari-hari. kopak duit T.T dan bahaya ke keselamatan seorang abi uwais di atas jalan raya. dah lah masa ummi berulang sebelum bersalin dulu setiap minggu mesti terjumpa eksiden atas highway sampai trauma dan fobia rasanya >.<

keputusan yang dibuat bukan mudah. lama kitorang berbincang. lama muhasabah diri. yela dengan komitmen yang sedia ada dan yang akan bertambah macam mana nak tanggung keluarga. dekat alor setar bukan senang nak cari kerja. bukan tak pernah apply mana-mana, bukan jugak memilih tapi mungkin belum rezeki. belum masanya. belum takdirnya.

yang akhirnya Allah bukakan lorong rezeki sedikit demi sedikit. dari hari ke hari Allah akan jawab setiap keraguan kami. sungguh. kami sendiri kadang tersentak bila hati mula keliru tapi Allah hadirkan jawapan. macam mana? contoh terdekat bila diri mula kembali rapat dengan Al Quran. Dia akan jawab melalui tafsir quran yang dibaca. bukan berlagak alim sangat tapi ini pengalaman saya. cuma share pengalaman yang ada. ehhh kau siapa yang Allah asyik nak jawab soklan ko? kadang soklan ni datang dalam diri jugak. Allah tu satunya tuhan yang saya ada, wajib percaya padaNya dan wajib sandarkan seluruh kepercayaan kekuatan pada Dia. dan saya yakin bila kita letakkan seluruh kepercayaan hanya pada Dia takkan Dia tinggalkan kita. satu tapak kita menghampiri seribu langkah Dia berlari ke arah kita, insyaAllah yakinlah!!..

kadang semalamnya kami keliru, mula ragu dengan keputusan. esoknya bila baca quran sekali dengan tafsir nahhh Allah jawab "Maka ingatlah kepada-ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-ku. Wahai orang-orang beriman! mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. sungguh Allah beserta orang-orang yang sabar" surah Al Baqarah ayat 152-153. masa tu jugak terus terdiam. Allahhhhh. nikmat Tuhan Mu yang manakah yang engkau dustakan?

jadinya suami kerja ape dekat sini? dia kerja macam-macam. demi menyara keluarga dan dirinya sendiri. insurans, baja, itu antara kerja yang dia sedang buat dan bakal buat. ustaz ada kata. kenapa kita tengok orang bukan islam ada yang kaya dari kita orang islam. sedangkan dorang menyukutukan Allah. kenapa Allah beri nikmat pada mereka? sebab Allah tu Maha Penyayang. Dia bagi lebih pada orang yang usaha lebih. tak kiralah walau siapa orang tu. cuma beri dengan sihat ar rahman atau ar rahim sahaja yang bezanya. jadi kenapa perlu kami takut dan risau kan. usaha lebih mesti Allah bagi lebih. cuma kena kuat dengan tidak je. moga kami sama-sama jadi lebih kuat semangat dan lebih dekat denganNya lepas ni amin amin. 

9 comments:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam kira,
AMIN
moga segalanya dipermudahkan AMIN :)

Z@i Z@mR33 said...

Alhamdulillah...

Dah lengkap keluarga uwais.Yg lelain kita usaha usaha dan usaha.Tak kisah keja apa pon janji halal btoi x?

norfaddilla rahman said...

Alhamdulillah. syukur Allah makbulkan permintaan. selamat menjalani kehidupan baru dan selamat berbulan madu :)

juicy X said...

ALHAMDULILLAH...TAKPA PELAN2 CARI DUIT...DUIT BERTIMBUN PUN TAK DAPAT BELI MASA BERHARGA DGN KELUARGA...

TAHNIAH

CikSiti said...

amin...kira we shud meet someday=)) sekarang saya pula berjauhan dengan hsband. nasib baik 4 bulan je..dan sekarang memang keadaan agak sukar financially. tapi mcm kira kata inshaAllah rezeki pasti ada kan=))

iryanty ahamad said...

pdm jadi pilhan yan... :-))

bila hubby dah dekat...lebih ringan perasaan tu kan..

aryan azra said...

Alhamdulillah...termakbul jua akhirnya segala doa... biarlah apa orang nak kata kita,dorang bukan tahu apa yg kita lalui...

akak baru ni ada juga buat entri tentang sedekah,dan terkejut juga bilamana Allah cepat bagi rezeki,setelah kita bersedekah..Allahu Akbar...hanya kita yang tahu

hainom OKje said...

Yakin dgn pilihan yg dibuat.....insyaallah akan mudah jadinya.

QasehnyaRania said...

aamiin aamiin
betul tu kira.
kebergantungan kita hanya pada Allah..
alhamdulillah..

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...