Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

18 July 2011

Dunia kan Bulat

Assalamualaikum

Selamat pagi semua… hari nie nak buat sesi meluah perasaan boleh? By hook or by crook korang kena kata boleh jugak!!! Hihihihi :p

Tadi terbaca pasal nie, kat blog pakcik nie… lepas tue terfikir balik, mungkin sikap kira yang satu nie mengajar kira jadi lebih sabar. Sikap apa? “Sikap buat tak tau dengan orang sekeliling dan tak suka nak memanjangkan perkara yang remeh temeh”… dulu kira memang tak ambik port apa yang jadi dengan orang sekeliling boleh dikatakan kira hanya dengan dunia kira.

Masa duduk kat umah sewa sebelum nie. Kira jarang keluar bilik, keluar time nak masak, makan, mandi, pegi kerja.. jarang² sekali kira dok tengok tibi sambil bergurau senda sesame hosmate lain sampaikan akak hosmate tue kata kira xde perasaan. Xde perasaan sebab diorang perli² kira pown, kira buat xtau jer.. hosmate dok bising²itu ini kira buat derk jer..

Macam mana kira boleh jadi mcm tue? Entah la myb dari kecik lagi kira seorang yang pendiam, suka simpan semua benda sendiri. Kalau tak tertanggung perasaan tue kira menangis sorang², and kira akan luahkan pada seseorang yang kira percaya boleh simpan rahsia tue dan boleh tolong nasihat kira. kadang² kalau orang tue xdapat nak nasihat pown tolong dengar jadi lah asalkan bebanan perasaan tue boleh berkurang..selalu nye kat mama la..

Sampailah sekarang nie. Ada jer yang cari pasal dengan kira. Tiap kali nak bagi statement pape mesti nak babit nama kira. Nak perli itu ini petik nama kira. Kira pown tak faham kenapa.. kira xtau pe benda yang buat dia sakit hati sgt dengan kira. Nak kata kira rampas boypren dia xde koje aihh nak buat cm gitu. Simpang malaikat 44.. jawapan yang kira bagi kat kengkawan lain senang jer..

“tue nak tumpang glamer ira la yang dok petik² nama ira tue”

Bukan kira x boleh nak tibai balik orang macam tue. Bukan kira x boleh nak marah orang mcm tue. Boleh kalau kira nk buat tapi untuk apa kalau benda tue Cuma akan mengeruhkan lagi keadaan. Sebab kira tau takat mana kemampuan mulut kira. Sebab Rasulluah sendiri pernah bersabda..

sesungguhnya dunia itu manis lagi hijau. dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu sekalian khalifah di dunia, lalu Allah mengawasi bagaimana kelakuanmu. maka jagalah dirimu tentang dunia dan jagalah dirimu tentang wanita. maka sesungguhnya bencana/fitnah Bani Israel adalah dalam hal wanita" [HR Muslim]


"Aku tidak meninggalkan fitnah mahupun bencana yang lebih berbahaya atas kaum lelaki (selain bahaya fitnah) daripada perempuan." [HR Muslim)

Jadinya kira xnak terlalu membiasakan mulut kira dengan perkara² macam nie. Sebab kalau dah terbiasa ia akan menjadi kebiasaan kita nanti.bila dah terbiasa dengan perkara macam tue sedikit sebanyak kita akan terhasut dengan bisikan syaitan tuk buat lebih dari tue. Dalam masa yang sama bila benda tue terjadi banyakkan beristghfar, doa dalam hati mintak Allah sabarkan hati kita dan mintak Allah bantu kita dalam menghadapi masalah nie. Itu cara kira sebab kira sendiri takut dengan mulut kira bila kira dah marah. Jadi mencegah lebih baik dari merawat kan?

Apa yang kira dapat bila kira buat macam tue? Bila ada pape pertanyaan dia tue akan datang cari kira. Mintak nasihat kira. Rujuk dengan kira..

Dunia sekarang kan bulat..setiap apa yang kita buat pasti Allah akan balas balik samada cepat atau lambat, baik atau buruk.

……………………………………………………………………………………………………

**berhati² lah wahai sahabat wanita yang kira kasihi, berhati² lah kerana kita tak nak tergolong dalam golongan yang diwarning oleh Rasulluah tue..

**masa untuk menjadi transformers.. :D

**terima kasih kepada sesiapa yang sudi baca sampai habis.. =)

Yang baik kita ambik, yang buruk kita tinggalkan..

Sesungguhnya semua yang baik hanya dari Allah dan yang buruk kesilapan kira sendiri. Tegurlah andai ada keburukan kira…



7 comments:

Munna said...

sama2 sebab da baca smpai habis =)

mcm sama je situasi kita nih...kat umah sewa skrg pun xbrape nk bcampur dgn housemate...ska wat hal sndri je..tp stkt ni xde la diorg perli2 ke ape...

cuma kekadang selalu juga tlepas ckp bila terlalu marah...nauzubillah..kena byk2 sbr n istighfar lepas ni..

thanks kira utk peringatan ni ye...

=)

Abu Huzaifah said...

nice sharing... mulut org mmng kita takleh ttup.. semoga di jadi pengajaran.. :)

**::CIKNUURUL::** said...

dh abes bace,.hehe,.:)

ape pon,wahai kaum wanita,.ingat 3 perkara,..jaga solat,jaga akhlak dan jaga aurat,..akhlak kite kalau nk sbut,banyakk sgt trmsuk adab atau akhlak bercakap,.brckap dgn org laki yg akn mndtgkn perasaan syahwat trhdap mereka,dh kite dpt dosa.


sharing is caring,.:) nice info,.jmput snggah blog CN,.

Qaseh dalia adelia said...

bagus lah kalau kira ambik sikap mediamkan diri dari melawan .. bagus untuk kira cuma ada masa bergaul dengan house mate untuk mengeratkan silaturahim =)

miss nana said...

datang meramaikan followers kamu..^^
cik nana dtg jenguk dari blogger perak..cik nana asal dari taiping..:)

kiera'sakura said...

munna :-

kira doakan kira dgn awak diberi kesabaran yg tinggi.. sbb kita nk jadi wanita yg hebat kt dunia yg sana nanti kan.. =)

abu huzaifah :-

kan kan.. klu mlut org tue tempayan blh la..hihihi

cik nuurul :-

tue la kan cik nurul.. tp indahnya jadi seorang wanita.. kerana wanita disayangi Allah.. =)

Qaseh dalia adelia :-

bergaul jugak... bab menyakitkan hati tue jer selalu ignore kan bnde tue...

miss nana :: thanks...

Obat Tradisional Gondok said...

benar sekali dunia ii bulat dan berputar,,dan dunia ini takan abadi.

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...