Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

10 July 2011

Manipulasi

Assalamualaikum….

Kali nie kira tertarik nak cakap pasal “Yang Besar Memanipulasi Yang Kecik” yang besar akan rasa semakin berkuasa, sebaliknya yang kecik makin ditindas…

Di dalam ofis ::

Biasa tengok tak,, yang berpangkat akan memanipulasi yang berjawatan rendah. Atau yang bergelar anggota akan memanipulasi yang bergelar pelajar praktikal. Kenapa mesti jadi macam tue? Bukan ke lebih baek kalau yang berpangkat bantu yang berjawatan rendah meningkatkan prestasi kerja sekaligus meningkatkan prestasi sesuatu jabatan.

Kalau manipulasi nie x wujud dalam suasana kerja, insyaAllah semua orang dalam ofis tue akan seronok bekerja, dan team work yang bagus pasti akan terhasil.

Di atas jalan raya ::

Selalu nye yang bawak kereta besar contoh Hilux mesti akan memanipulasi yang memandu kereta kecik seperti Kancil. Terutama sekali kalau dalam cross jalan atau potong Que. Terfikir tak kalau hilux berlanggar dengan kancil, sape yang akan rosak teruk?

Kalau manipulasi nie x wujud atas jalan raya, insyaAllah kadar kemalangan jalan raya  Dan kadar pesakit yang menghidap tekanan darah tinggi pown pasti menurun.

Di dalam keluarga ::

Tak dinafikan sesetengah adik beradik. Dimana yang sulung pasti terasa lebih berkuasa memanipulasi si adik. Bukan kah yang lebih tua patut melindungi si adik? Sape lagi nak jaga keluarga kita kalau bukan diri kita sendiri?

Alhamdulilah, kira bersyukur masih punya adik beradik yang saling bergantung dan menyayangi satu sama lain. Bersyukur juga punya satu lagi keluarga yang sangat penyayang. Moga ikatan yang terbina akan kekal segar mewangi hingga ke taman-taman syurga hendak-Nya. Amin.

Di dalam dunia blog ::

Kira xmo ulas, tepuk dada tanya iman…

………………………………………………………………………………………………………

Tapi tak dinafikan, yang bersikap macam nie hanya segelintir. Tapi yang segelintir tue la yang akan mencalitkan titik hitam. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Semoga kita semua terhindar dari bisikan syaitan yang sentiasa membisikkan supaya kita membuat kerosakan dibumi Allah.

…..Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.
[Surah Al Maa-Idah Ayat 2]

Peringatan untuk kira sendiri dan semua…

Yang baek dari Allah dan yang buruk dari kira sendiri…


6 comments:

JIJI YU said...

ahaha..ko jgn pandang enteng pada kancil

micosey said...

manusia memang macam tu.. haha
suka menindas! di mana2 ada ja penindasan berlaku!

Isteri Encek Bard said...

kebiassan di manipulasi dalam opis tu membuatkan suasana kerja yangs angat tak emanrik

kiera'sakura said...

jiji :: mane lak aku pandang enteng, aku pandang sipi jer... hahaha

micosey :: sgt x suka manusia mcm tue..

Isteri Encek Bard :: mcm opis kira lah... hahahahaha :p

Muhd Fadil said...

fuhh ~ nasib baiklah aku kerja bukan dalam opis. hehe...

kiera'sakura said...

fadil :: bersyukurlah anda... hahahaa

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...