Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

11 July 2011

Suami Isteri | Bertolak Ansur

Assalamualaikum….

Kira tersenyum sepanjang jalan balik dari Mydin Alor Setar tadi… tersenyum sebab pe? Meyh awok nak kabo kan kat kome sume…

Kira salute la kt Mydin Alor Setar nie sbb sepanjang kira beli barang kt situ , mesti diorang pasang ceramah agama. Sedikit sebanyak apa yang penceramah tue sampaikan masuk jugak la dalam telinga and hati..Alhamdulilah…

Hari nie penceramah ulas mengenai keharmonian rumah tangga.. x pasti apa tajuk die yang sebenar sbb kira dalam mydin dalam 10 ke 15 minit jer.. so dengar tang awal ke, tang tengah ke, tang ujung ceramah agama tue ke x pasti la pulak.. eh melalut pe bnde nie.. hohohoho :p

Staright to the point. Penceramah tue kata, setiap suami isteri memainkan peranan masing2 dalam memastikan keharmonian sesebuah rumah tangga.. contoh situasi…

Suami balik kerja dah lewat malam.

Isteri :: kalau yang tunggu sampai suami balik tue alhamdulilah, tapi kalau tunggu sampai tertido tue, bila suami balik bangun lah. Sambut suami yang penat baru balik tue, hidangkan makan minum untuk suami. Lunakkan suara, berikan layanan yang baik untuk suami. insyaAllah keikhlasan kita melayan suami akan mendapat redha Allah… xnk ke redha Allah?

Suami :: kalau boleh kesiankanlah si isteri yang letih tue.. balik rumah bukak tutup pintu pelan2, jangan la ganggu isteri tue tido… bukan kita sorang jer penat, isteri pown penat jugak.. nak nak lak kalau isteri tue berkerjaya. Bertolak ansur lah cikit.. =)


Dan penceramah tue tambah tadi, panggilah suami/isteri dengan panggilan yang elok. Mulut manis, hati bahagia, rumahtangga harmoni. Setiap perbuatan kita dikira ibadah dan mendapat pahala insyaAllah kalau dilakukan dengan hati yang ikhlas kerana Dia…

Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
[surah An Nisa' ayat 34]


Sedangkan Nabi Muhammad pown boleh beri layanan yang super duper romantic kat isteri-isteri baginda, kenapa tidak kita ikut sunnah Nabi? Sama-sama buat, sama-sama dapat

Takat situ jer ceramah tue kira dengar tadi, dah bayar barang balik ofis…

Pesanan tuk kira sendiri dan semua…

Yang baek dari Allah dan yang buruk dari kita hamba hamba-Nya


9 comments:

H.J said...

macam aku slalu buat la..haha

JIJI YU said...

huk aloh..soangn jiwa rag dapat bini cam tu..

Abu Huzaifah said...

cik sakura sgt prihatin... hikhik :)

ain revival said...

harap dpat jadi isteri y solehah kelak~hehhe

Niena Pengembara Ilahi said...

moga awk dpt jdi isteri yg solehah, sntiasa brtolak ansur insyaAllah bahagia rumah tangga

Sunah Sakura said...

jom sama2 jadi solehah!

kiera'sakura said...

H.J :: bgus la klu ko slalu buat mcm tue... =)

jiji :: kan... sejuk perot... hihihi

abu huzaifah :: hihihi :D

ain :: amin, sama2 kite doa erk..

Niena Pengembara Ilahi ::amin,, thankx awk...

kak sunah :: let go!! =)

Muhd Fadil said...

ehem. padan ah ceramah tu. kamu kan dah tak lama lagi nak err... errr.... kawin. hikhik!

kiera'sakura said...

fadil :: amin... aku aminkan jer doa ko tue.. hahahaha :p

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...