Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

04 July 2012

Qada' solat selepas haid

Assalamualaikum dan salam sejahtera



depan rumah saya surau. memang selalunya jelas dengar apa yang ustaz tue ceramahkan. dalam saya sibuk sidai baju dalam bilik saya terdengar ustaz tue kata

"seorang perempuan yang didatangi haid pada pukul 2.30 petang tapi belum solat zohor(zohor masuk pukul 1.30pm mcm tue) wajib qada' solat zohor yang belum ditunaikan"

saya terkejut dan baru tau. rini tadi saya cuba google pasal tue. jawapan yang saya jumpa sama. rujuk disini dan disini. kalau difikirkan semula tanpa merujuk mana-mana kitab apa yang dikata tue memang betul. kita wajib solat diawal waktu tanpa melengah-lengahkan waktu, salah kita sebab lambatkan waktu solat maka kita kena ganti balik solat yang tertinggal tue.. wallahualam.. 

p/s : rasa rugi pulak tak pergi dengar ceramah semalam.. huhu

rujukan : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2)cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah. 

7 comments:

Noraim said...

kita lalai kak. kalau tahu pn buat2 xtahu. huhu.

tp selalunya sy kena awal waktu solat.

Iffah Afeefah said...

Ye kak

kdg kite wt endh xendah

fadz said...

gud info.. sy pn xthu juga sblm ni.. ari 2 dgr dlm ikim br clear skit.. =)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye dan setahu akak qada' solat waktu sebelum kita mandi wajib..kalau mandi subuh..qada' waktu isya' tu maybe waktu tu darah dah kerig kita tak tau. kalau mandi masa asar qada' zohor sekali

Ruzzezanie said...

ok kira. thanx for remind.

ekceli, ko update ni baru aku tahu kottt! -.-'

kay_are said...

owh... macam tu.. tapi laki takde kaitan kan? huu

Cik Z@i Pen@nG said...

thanks info...br tau :)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...