Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

26 July 2012

Nak Kahwin Lagi Satu Boleh?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

 
"saya ikut sunnah nabi"

selalu je kan kalau orang laki yang dah pegang tittle suami nie guna kata kat atas tue. itulah ayat klise yang selalu sangat saya dengar kalau orang lelaki nie nak berpoligami. bukan lah saya nak menolak fitrah dah yang dah Allah tetapkan jauh sekali menidakkan apa yang Allah dah gariskan. saya bukan anti-poligami tapi saya anti dengan mereka yang salah gunakan 'peluang' yang diberi Allah nie.

kalau seorang suami tue mampu dari segala segi. mampu bagi nafkah dengan adil dan secukupnya, sayang isteri-isterinya dengan adil, layanan yang sama tak berbelah bahagi, harta dari suami yang tak berat sebelah dan yang penting ilmu agama yang tak berhenti untuk semua isteri. saya tabik dengan suami yang macam nie. sungguh semua isterinya jugak mesti bahagia dan tenang dengan tittle madu yang dipegang.

tapi kalau awak nampak seorang suami tue tak mampu pun nak bagi sama adil, secukupnya segala keperluan isteri tapi nak jugak ikut sunnah Nabi kat atas nie. cuba awak tanya dia dulu. Sunnah Nabi yang lain ada tak dia ikut? sunnah nabi bukan jer berpoligami. membahagiakan pasangan sunnah nabi. setia dengan isteri yang tak dapat melahirkan zuriat pun sunnah nabi, beromantis dengan isteri jugak sunnah nabi.

banyak lagi sunnah nabi selain berpoligami yang boleh diikut kalau rasa diri tak mampu nak adil. tak takut ke disoal kat sana nanti kalau gagal laksanakan amanah yang dipegang tue? macam saya kata kat atas saya bukan anti-poligami tapi saya anti si pengambil kesempatan itu.   

7 comments:

Mrs. Abi said...

sblm sy kawin sy pun pikir mcm tu... bila tgk cite madu 4 yg apek blakon tu, rs mcm best. rs kalo dimadu pun sy okey... hepi sbb madu2 pun baik2 belaka... tapi bile dh kawin, xnk xnk xnk xnk...hahahahaha.... anti madu! hahahaha

kay_are said...

ni mesti sebab hot fm nye topik pagi tadi ni.. kalau aku, aku nak sorang je dan aku harap pendirian aku ni akan tetap sampai bile2.. harap2 r tak terniat camtu nanti.. hmm

Hafizin Jamil said...

kalau cerai yang first pastu kawen pula..macam mana tu kak..?hehe

Iffah Afeefah said...

belum kawen da ckp sal madu

seramla akk ni haha

Noraim said...

betul tu kak. meluat sgt bila laki ckp psl poligami ni sbb ikut sunnah nabi!

hal adil ke tak dorg xpk lgsg! geram tahu. hehe/

Noraim said...

ha'ah la kak. baru perasan ade cerpen tu. hehe.

Edy Fee said...

kalau istri 1 pon tak terjaga.baik takyah la

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...